Dillon Koster geniet van rentree in autosport tijdens Finaleraces op Assen
Liefst vier jaar was Dillon Koster niet meer achter het stuur gekropen om zelf te racen. Maar tijdens de Formido Finaleraces op het TT-circuit van Assen maakte de teambaas van Certainty Racing Team zijn rentree op het snelle asfalt. ‘Ik heb echt genoten. Al heb ik wel overal spierpijn’, lachte Koster na afloop van zijn twee wedstrijden in de Clio Cup Benelux. ‘Maar het was werkelijk fantastisch! Super auto, super team, super sfeer.’
Dat autosport niet gemakkelijk is, heeft zich dit weekend weer bewezen. ‘Helemaal in het racen in een cup. De Renault Clio Cup Benelux is een supermooie klasse, waar op zeer hoog niveau wordt gereden’, vertelde Koster. ‘Het was voor mij de eerste keer in ruim vier jaar dat ik op een dergelijk niveau heb geracet. En dat in een Clio 4, die totaal nieuw voor me was. Bovendien moesten we ook nog voornamelijk in de regen rijden. Oef!’
‘Wanneer gaan we remmen?’
Tachtig procent van het Clio-raceweekend was nat. Kleddernat. Zo ook tijdens de kwalificatie. ‘Daarom was P5 als startpositie voor beide wedstrijden het maximaal haalbare voor me’, zag Koster. ‘Gelukkig was het tijdens de eerste manche op zaterdagmiddag wel droog. Ik was superblij, want ik verheugde mij er enorm op om op de droge baan van Assen de potentie van de mooie Clio 4 te mogen meemaken.’
Bij de start wilde Koster de auto niet laten afslaan. ‘Dus mijn eerste start was niet supergoed. Maar ik kon prima de aansluiting vinden en we reden als top-5 weg. Vervolgens wist ik niet wat mij overkwam. Ik beet mij vast in mijn voorganger en wilde hem niet loslaten. Maar toen we voor de eerste keer door de Ramshoek kwamen, dacht ik: ‘Wanneer gaan we remmen?’ Dat gebeurde dus niet, haha. Heb je wel eens een hond gezien die aan zijn riem wordt voort getrokken? Zo voelde ik mij. Ik reed op mijn tandvlees en dacht: ‘Wat gebeurt hier?’ Zo hard ging het!’
Niettemin genoot Koster van de Renault Clio 4. ‘Dit is een supergave auto en vergeleken met de Clio 2 een wereld van verschil. Ik ging er nog bijna af in de Ramshoek, maar ik heb gelukkig een goede wagenbeheersing. Vervolgens spinde Melvin de Groot voor me. Ik moest hem ontwijken en verloor zo helaas de aansluiting. Uiteindelijk eindigde ik als 6de. Dat was de max. En ik was gesloopt. Ik heb ’s avonds een uur lang in het bubbelbad van het hotel gelegen.’
Natte tweede heat
Op zondag was race 2 en die was in de regen. ‘Op zo’n natte baan moet je als een oude vrouw bij de stoplichten wegrijden. Dat ging super, want ik kon Michael Bleekemolen bij de eerste bocht buitenom pakken. Alleen legde ik mijzelf hiermee wel op de penaltystip en zat ik te wachten op de klap. Die kwam er ook. Ik ging daardoor helemaal dwars. Maar op zich niks aan de hand. That’s racing!’
Daarna ging Bleekemolen weer voorbij aan Dillon Koster. ‘Respect voor Michael. Op zijn leeftijd nog zo goed rijden. Ik kon hem in het vervolg niet meer bijhouden. Hij ging er nog bijna af in de Ramshoek en ik moest alle zeilen bijzetten om een touché te voorkomen. En dat deed ik ook, maar daarna was hij weg. P4 uiteindelijk in de laatste wedstrijd van het Clio-seizoen 2015. Met dit resultaat ben ik heel blij. Het was een supermooi weekend. Ik heb volop genoten. Zowel op als naast de baan.’
Dank aan sponsors en het team
‘Ik wil bij deze mijn trouwe en loyale sponsors bedanken: TMC, VKV Groep en in het bijzonder Formido bouwmarkten voor het mogelijk maken van mijn herintrede in de autosport.
Ik hoop echt dat de Renault Clio Cup volgend jaar weer gaat groeien in het aantal deelnemers. Mijn support hebben ze. Samen staan we sterk. Het is en blijft een fantastische klasse met een fantastische auto. Ik wil tevens het technische team van Certainty enorm bedanken voor hun loyaliteit, steun en support en het neerzetten van een topauto.’ Lachend: ‘ Alleen de rijder was dit weekend wat roestig.’
Maurits Sandberg
Over loyaal gesproken. Ook Maurits Sandberg kwam dit weekend weer uit namens het Certainty Racing Team. ‘Het was fantastisch. Zeker ook om samen te mogen racen met Dillon Koster’, zo vertelde Sandberg. ‘In de vrije training ging het nog niet lekker. Ik moest na al het mooie weer van dit seizoen echt wennen aan de natte omstandigheden. Maar goed, race 1 was droog. Hoewel mijn start niet super was, kwam ik steeds beter in mijn ritme. Dat is een beetje mijn handelsmerk geworden. Hoe langer de wedstrijd duurt, hoe sneller ik rond ga. Mijn rondetijden waren zeker acceptabel, met plek 5 als eindresultaat.’
De tweede manche was wederom in de regen. ‘Dat was weer een nieuwe uitdaging. Ik was zeker niet ontevreden. Ik ging toch weer wat harder op zo’n natte baan.’ Sandberg, die wederom als 5de finishte, zei grappend: ‘Het is mijn voornemen om in de toekomst nog maar vaak in de regen te mogen rijden.’
Al met al kijkt Sandberg zeker tevreden terug op het seizoen. ‘Ik heb een hoop plezier gehad en ben weer een stuk harder gegaan. Hopelijk komen er in de toekomst meer coureurs bij in de Clio Cup Benelux. Ik heb het dit seizoen in elk geval erg naar mijn zin gehad.’
Uitslagen Formido Finaleraces op TT-circuit Assen – 17 en 18 oktober 2015:
Race 1: 1. Michael Bleekemolen 16 ronden in 31:47,861, 2. Sebastiaan Bleekemolen op 0,248 seconde, 3. René Steenmetz op 0,797, 5. Maurits Sandberg op 24,467, 6. Dillon Koster op 1:12,210.
Race 2 (en slotwedstrijd van het Clio-seizoen): 1. Melvin de Groot 14 ronden in 30:39,584, 2. René Steenmetz op 5,320 seconden, 3. Michael Bleekemolen op 19,269, 4. Dillon Koster op 58,150, 5. Maurits Sandberg op 58,530